Ana içeriğe atla

Öne Çıkan Yayın

KUDÜSTE EZAN SESLERİ

Ağladım.. ağladım göz yaşı keselerimde yaş kalmayana dek Kudüs'ü dinledim o gece yarısında, iyice anlayana dek...  Başım ağrıyor, kaşlarım ağırlaşıyor düşündükçe hali, Selahaddin'in niye gülmediği şimdi daha da belli... Her zerremle utanıyorum şu anki halimden, Benim imanım eksik mi Selahaddin'inkinden?  Anadolu'dan geçen Haçlılara niye dur dedi atalarımız? O zamanlar namusumuza ne güzel sahip çıkarmışız. Şimdi kim nerde ne yapıyor bizi hiç alakadar eder mi? Gerici değiliz biz ayol biraz modern olalım değil mi?  Lanet olsun bizi bu hallere düşürenlere! Dünya ile oyalayıp gözümüze perde çekenlere. Yazıklar olsun elbet, bu oyuna düşen bizlere de! Nasıl oldu da değiştik bu kadar kısa sürede?  KUDÜSTE EZAN SESLERİ YOK ama sesimiz çıkmıyor! Memnun muyuz halimizden, niye kimse uyanmıyor? Bu duruma sela gerek, bari Kudüs'te o okunsa, Ama doğru, onu okuyacak müezzin de maphusta...  Nasıl hesap vereceğiz o çetin sorgu gününde? Gözlerimizi yummadan kör olmuşuz yeryüzünde....

BİLGİ VE KAYNAĞI

 

Bilgi deyince son zamanlarda çokça akla gelen kelimeler: Bilgi çağı, bilgi kaynağı, bilmek, bilinmek olarak söyleyebiliriz. Bu minvalde aklımıza birçok soru gelebilir ama ben bu yazıda bilgi ve kaynağını irdelemek ve bu konuda 5 soru sorup 5 cevap vermek istiyorum.

 

  Bilgi herhalde her alanda, her oluşumda önümüze çıkan, çıkması gereken elimizde olan kaynakların bizlere sundukları verilerdir. Peki;

1.     Bilginin kaynağı nedir?

2.     Bilginin çeşitleri nelerdir?

3.     Test edemeyeceğimiz, elimizde deney imkânı olmayan konularda bilgi var mıdır?

4.     Test edemeyeceğimiz bilgilerin doğruluğuna nasıl karar veririz?

5.     Bir bilginin doğruluğuna karar verdikten sonra o bilgiyi hayatımıza tatbik etmek nasıl olmalıdır?

Bu soruların bizim bilgimiz kadarıyla cevapları şunlardır:

1.     Öncelikle bilginin kaynağı elbette bilendir. Bu bilenin ne olduğunu anlamak için o kişiyi veya kaynağı incelemek bize öğretilenin doğruluğunu anlamak için ise o bilginin kendi içinde tutarlılığını anlamak ve bu konuda bir bilgi sahibi olduğunu iddia eden başka kaynakları taramak ve bunları kendi içinde değerlendirdikten sonra bilginin kaynağı ve bilen alaşılabilir.

2.     Bilginin çeşitleri doğru, yanlış, eksik ya da mantıklı veya mantıksızdır. Bir bilgiyi çeşitlerine doğru ayırmak için yanlışı doğru olarak bilenin gerçek doğruyla karşılaşması gerekir.

3.     Test edemeyeceğimiz konularda elbette bilgi vardır ama kaynağı insanlar değildir. Mesela ahireti test edemiyor oluşumuz ahiretin olmadığı anlamına gelmemektedir. Sadece bu bilginin kaynağı insanlar olamaz bu bilginin kaynağı da yine bilendir.

4.     Test edemeyeceğimiz bilginin doğruluğunu ancak bize kaynağın beyanı ve inanç ile bizim bildiklerimizi bize önceden beyan eden yani gaybın bilgisine sahip olanın bildirmesiyle olur. (bkz. Kur’an Mucizeleri)

5.     Bir bilginin doğruluğuna karar verdikten sonra o bilgiyi hayatımızın o bilginin gerekli olduğu her yerde elimizden geldiğince kullanmalıyız.

 

Sonuç olarak herkes mutlaka bilgi sahibidir, doğru ve hakikat ise bilginin kaynağına bakılarak anlaşılır. Bundan ötürüdür ki kaynak en az bilgi kadar her anlamda önemlidir.




Hayrullah ÖZKAN


Yorumlar

Popüler Yayınlar